LogoGlasperlenspielSinfonie

ERPClassic

KultuuariNaoRaamat

LogoGoGroup


Records available

Super Audio CD La donna è mobile. Verdi. Luc Robert

DVD In the Mystical Land of Kaydara. Peeter Vähi

CD Great Maestros V. Kalle Randalu, Neeme Järvi, Estonian National Symphony Orchestra

Double CD Great Maestros VI. Kalle Randalu, Neeme Järvi, Estonian National Symphony Orchestra 

Double CD Verdi Wagner 200. Estonian National Opera Chorus and Orchestra

DVD Coppélia. A ballet by Léo Delibes

CD Works for Violin and Piano. Vol 1 Eduard Tubin

DVD Keyboard Juggleress. Irina Zahharenkova

CD Legend. Arsis

Magic of Sound (Ralf Taal)

Super Audio CD Maria Magdalena. Sevara Nazarkhan, Riga Dom Cathedral Boys Choir, State Choir Latvija, Latvian National Symphony Orchestra

DVD Joy and Sorrow Unmasked. European Union Baroque Orchestra, Lars Ulrik Mortensen

CD Locus amoenus. René Eespere

CD The Best of Arsis Bells. Arsis, Estonian National Symphony Orchestra, Estonian National Male Choir, Aivar Mäe

DVD Faust. Ain Anger, Estonian National Opera

DVD Modigliani − the Cursed Artist. Estonian National Ballet, Risto Joost

MozartRuulib

KLAASPÄRLIMÄNG 2013

ERPi ja Tartu linna koostööprojekt
Kunstiline juht – Peeter Vähi

Igasuvine muusikafestival Klaaspärlimäng (‘Glasperlenspiel’) on inspireeritud Hermann Hesse samanimelise romaani ainestikust, mistõttu püütakse muusikat vaadelda ning presenteerida ebatavalisest vaatenurgast. Klaaspärlimängul on üles astunud Austraalia Kammerorkester, Covent Gardeni kammerorkester, Süd-West Rundfunki Sümfooniaorkester, Tōkyō Filharmoonia Koor, Berliini Filharmoonikute Kvintett, Gidon Kremer, Vadim Repin, Piotr Anderszewski, Olli Mustonen, Christoph Eschenbach jt, samuti enamik Eesti juhtivaid muusikuid.

18–23 juuli 2013, Tartu Jaani kirik

Programm

N 18 juuli kell 19, Jaani kirik (Jaani t 5, Tartu)
SÕNADETA SÕNUM
Klaaspärlimäng Sinfonietta
, Avri Levitan (vioola, Iisrael), Martin Daněk (oboe, Tšehhi Vabariik / Saksamaa), dirigent Andres Mustonen
Mozart, Haydn, Tulve (esiettekanne), Vähi (esiettekanne)
Otseülekanne Klassikaraadios

Helena Tulve loomingu keskmes on lakkamatu muutumine ja sellega seotud protsessid. Tema muusika kasvab välja lihtsatest algimpulssidest, olles mõjutatud looduslikest mustritest, orgaanikast ja sünkroonsusest. Ükski heli pole Tulve muusikas välistatud ning võib selles leida oma koha ja aja. Saksa muusikateadlane Wolfgang Sandner on Tulve loomingut iseloomustades öelnud: “Tulve muusika imetlusväärsemaid omadusi on see, et muusika nagu ei olekski komponeeritud, vaid et kõik nagu juhtuks iseenesest – pillid justkui mängiksid ise, mitte et neid mängitakse. Tema muusikas ei tungi vormid kunagi esiplaanile. Tulve struktuurid on nagu kivid või puud, milles kõik on ilmselge: mõned on okslikud, mõned ilusad, mõned saladuslikud, teised jälle lihtsad ja selged. Tulve muusika võiks paigutada maastikule, kuhu see sulanduks suurepäraselt ilma kedagi häirimata.”
Oma äsjavalminud teose “Mäena vaikin ma paljust” kohta on Helena Tulve ise öelnud, et selle loo seemne pani juba mõnda aega tagasi kasvama ehtekunstnik Kadri Mälgu samanimeline taies. Kommentaari asemel soovis helillooja siinkohal ära tuua jaapani luuetaja Matsuo Bashō (1644−1694) haiku teksti.

kroonlehtede haaval
pudenevad kollased mägiroosid −
kärestikumüha

WAMozartKlarnetikontserdi A-duur kirjutas Mozart oma sõbrale Viini klarnetivirtuoosile Anton Stadlerile. See on üks helilooja viimastest lõpetatud teostest ning ühtlasi ka tema viimane instrumentaalkontsert. Teos on tolle aja kontsertidele iseloomulikus 3-osalises (kiire - aeglane - kiire) vormis ning on märkimisväärne solisti ja orkestri vahelise suhte äärmise delikaatsuse poolest. See on suurepärane näide küpse meistri täiuslikult väljakujundatud stiilist. Kontserdi esiettekanne kõlas Stadleri esituses 16 oktoobril 1791 Prahas. Kaks kuud peale seda Mozart suri. Esiettekande järel kirjutas Bernhard Weber: “Selline ilu üleküllus peaaegu väsitab hinge ja jätab seetõttu terviku mõju kohati varju. Aga õnn artistile, kelle ainsaks mureks on siin, et kõik on liiga täiuslik.” Kontserdi täna kõlava versiooni altviiulile ja orkestrile on seadnud selle esitaja Avri Levitan ise.

HisHolinessChetsangRinpochePeeter Vähi teose “To His Holiness” saamislugu on tavapäratu. Aasta tagasi tellis Riias tegutsev Herman Braun Foundation temalt teose koloratuursopranile ja kammerorkestrile. Solistina peeti silmas Inese Galantet. Oli parajasti hetk, mil tiibeti ühe budismikoolkonna ülemvaimulik Tema Pühadus XXXVII Drikung Kyabgon Chetsang Rinpoche, kellega Peeter Vähil on aastaid kestnud isiklik südamlik suhe, kannatas tervisehädade ja unetuse all. Paljud budistid maailmas lootsid tuua leevendust ta terviseprobleemile retsiteerides Valge Tārā mantrat. Ka käesoleva teose autor otsustas loodava teose tekstina kasutada sedasama mantrat. Vähi asus teost kirjutama 5 kuud kestnud Aafrika-ekspeditsioonil. Kui see oli juba lõppjärgus, tuli ootamatult teade, et solist tuleb asendada (põhjused pole antud kontekstis olulised), ning asendada mitte teise koloratuursopraniga, isegi mitte teise häälerühma lauljaga, vaid hoopis oboemängijaga (!). “Sellist laadi muutmistega pole ma oma varasemas loomingus kokku puutunud”, rääkis helilooja. “Seda võiks peaaegu võrrelda ooperi arranžeerimisega keelpillikvartetile.” Tänases teoses oboele ja kammerorkestrile on algideest säilinud vaid 4 esimest takti, teatud vokaalne element ja pealkiri.

Sümfoonias nr 60 “Il distratto” on Haydn ära kasutanud oma 1774 aastal loodud muusikat Jean-François Regnardi komöödiale, mille saksakeelse pealkirja all “Der Zerstreute” (‘Arulage mees’) lavastas oma trupiga Esterházy õukonnateatris Karl Wahr. Haydn kirjutas sellele 5-vaatuselisele komöödiale avamängu ja terve rea muusikalisi numbreid, mis said seejärel aluseks tema arvatavasti juba samal aastal valminud Sümfooniale nr 60. Siit ka vastav osade arv. Tänapäeva ameerika dirigent Kenneth Wood on seda sümfooniat iseloomustanud järgmiselt: “See on naljakaim ja kõige modernistlikum teos minu repertuaaris, võib-olla kõige naljakam ja kõige modernistlikum muusikateos, mida iganes on loodud. Haydn kasutab siin kõiki XX saj “isme” − sürrealismi, absurdismi, modernismi, polüstilismi ja ühendab sundimatult tihedasti integreeritud sümfoonilised vahendid tulikiirete kinolikult hüppeliste läbilõigetega. See on Haydn kogu oma südikuses − ta ületab kõik ootused ja lükkab umber kõik võimalikud oletused muusika kohta.”

MartinDanek350 TallinnSinfoniettaMustonen

1989 Prahas sündinud Martin Daněk alustas muusikaõpinguid 6-aastaselt viiulumänguga. 12-aastaselt vahetas ta viiuli oboe vastu. 2010 astus noor muusik Berliini Hanns Eisleri nim Muusikakõrgkooli Berliini Filharmoonikute inglissarvemängija Dominik Wollenweberi klassi. Ta on täiendanud end ka M Bourgue’i, J-L Capezzali, J Guichardi, H Schellenbergeri, O Zoboli, R Ortega ja L M Navarro meistrikursustel. Koos Euroopa Liidu Noorte Sümfooniaorkestri ja Gustav Mahleri Noorteorkestriga on Martin Daněk üles astunud mainekatel festivalidel ja kontserdilavadel nagu BBC Proms, Carnegie Hall, Kennedy Center, Amsterdami Concertgebouw, Salzburgi ja Luzerni festivalid, World Expo Shanghais jm. Ta on mänginud kuulsate dirigentide käe all, sh Sir Colin Davis, Vladimir Ashkenazy jt. Kas solistina või orkestrandina Martin Daněk korduvalt üles astunud selliste orkestritega nagu Berliini Filharmoonikud, Tšehhi Filharmoonikud, NDR Sünfooniaorkester, Läti Rahvuslik Sümfooniaorkester, Praha Filharmooniaorkester, Põhja-Tšehhi Filharmooniaorkester, Orchestra UNIMI, Tšehhi Filharmoonia Kammerorkester jt. Aktiivse kammermuusikuna teeb ta koostööd F Renggli, S Azzolini, R Baboraki ja Afflatus Quintetiga. Aastatel 2005−2011 mängis ta Belifiato puhkpillikvintetis, olles üks selle asutajaliikmeist.

AvriLevitanAvri Levitan
● Berliinis resideeriv Iisraeli aldimängija
● sündinud 1973 Tel Avivis, kus veetis lapsepõlve ja õppis Haim Taubi juures
● täiendanud end Pariisi Konservatooriumis
● teeb koostööd selliste interpreetidega nagu Claude Frank, Roland Pontinen, Staffan Scheja, Bengt Forsberg, Wolfram Rieger, Peter Jablonski, Pavel Glilov, Gerard Poulet, Ulf Wallin, Arve Tellefsen, Jan Stanienda, Bernard Greenhouse, Gary Hoffman, Aleksandr Rudin, Torleif Thedeen, Karl-Heinz Steffens, Jerzy Maksymiuk, Nikolai Dyadura, Noam Sharif ja Agnieszka Duczmal
● on muuhulgas oma eesmärgiks seadnud Iisraeli muusika tutvustamise maailmas
● oli aastal 2009 üks BBC Music Magazine'i auhinna nominente
● lisaks interpreeditegevusele õpetab vioolamängu ning komponeerib muusikat

Kuula kontsertsalvestust

N 18 juuli kell 19 Tallinna Raekoda (koostöös Eesti Kontserdiga)
ÕHKÕRN
Nick Tsiavose ansambel (Austraalia)

N 18 juuli kell 22, Jaani kirik
BAROKIGURMEE
Stéphane Réty (flööt, Prantsusmaa) & Imbi Tarum (klavessiin)
Hotteterre, Leclair, Braun, Philidor, Blavet

Stéphane Réty
StephaneRety● muusikaõpingud Nantesi konservatooriumis Guy Cottinsi klassis ja Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris’s Michel Debosti klassis
● 1990 I preemia Vierzoni rahvusvahelisel konkursil; 1993 Jean-Pierre Rampali nim flötistide konkursi laureaat
● Orchestre de Paris’, Monte-Carlo ja Stuttgardi filharmoonia orkestrite ning Zürichi Tonhalle orkestri flöödisolist; alates 1991 Baseli Raadio Orkestri esimene flötist; käeoleval ajal Baseli Sümfooniaorkestri ja Zürichi Kammerorkestri esimene flötist
● solistina esinenud pea kõikjal Euroopas ning Ameerikas ja Aasias
● mängib koos selliste muusikutega nagu Augustin Dumay, Katia ja Marielle Labèque, Marie-Pierre Langlamet, Wolfgang Holzmair jt
● Joachim Rodrigo Flöödikontserdi esmaesitaja Belgias
● silmapaistvamad CD-salvestused: Johann Sebastian Bachi Süit nr 2 Rudolf Baršai juhatusel, Brandenburgi kontserdid Seouli Kammeramsambliga (EMI) ning Debussy muusika flöödile ja harfile koos Nicolas Tulliez’iga (Skarbo)
● CD J S Bachi Flöödikontserdi BWV 1056, Triosonaadiga “Muusikalisest ohvrist” ja Brandenburgi kontserdiga nr 5 (Naxos) oli Grammy nominent
● meistriklassid Euroopas, USAs, Koreas, Brasiilias jm
● olnud Junge Deutsche Philharmonie dirigendi assistent; komponeerinud filmimuusikat; käesoleval ajal Dresdeni Musikhochschule professor

 

Imbi Tarum
ImbiTarum350● klavessinist, kammermuusik, pedagoog
● hinnatumaid vanamuusika interpreete Eestis, kes solistitegevuse kõrval osaleb erinevates vanamuusikaansamblites ja -orkestrites
● Eesti Teatri- ja Muusikaakadeemia õppejõud, klavessiiniõpetuse üks rajajaid Eestis
● 1975 lõpetas Heino Elleri nim Tartu Muusikakooli Ago Russaku ja 1980 cum laude Tallinna Riikliku Konservatooriumi Bruno Luki klaveriklassis
● klavessiini alal täiendanud end Hollandis Ton Koopmani ja Vaughan Schleppi ning 2008 Amsterdami Konservatooriumis Bob van Aspereni ja Menno van Delfti juures; osalenud Richard Egarri, Jaques Oggi jpt meistrikursustel ning Capita Selecta seminaridel Amsterdamis
● tänaseks andnud lühikursusi mitmetes Euroopa muusikakõrgkoolides (Roomas, Haagis, Salzburgis, Madridis, Berliinis, Poznanis, Trossingenis)
● soolokontserdid ja orkestrisolistina esinemised Eestis, Saksamaal, Austrias, Hollandis, Taanis, Itaalias, Lätis, Soomes jm
● mänginud pikka aega ansamblites Hortus Misicus ja Tallinn Baroque; teinud koostööd ansamblite ja orkestritega, sh Concerto Copenhagen, Concerto Palatino, His Majesty’s Sagbutts and Cornetts, Concerto Festivo, Corelli Consorti, Tallinna Kammerorkester, Tallinna Barokkorkester ja Soome-Eesti Barokkorkester
● koostööpartneriteks tunnustatud interpreedid, sh Wieland Kuijken, Paul Hillier, Andrew Lawrence-King, Harry van der Kamp, Edward Parmentier, Yves Cuenot, Lucy van Dael, Hans-Rolf Hauck, Xiang Gao, Ellen Hargis, Bruno Re, Rafael Palacios jpt
● teinud hulga salvestisi Eesti Raadio fonoteeki ja erinevatele kogumikplaatidele
● on olnud mitmesuguste festivalide ja kontserdisarjade kunstiline juht ja peakorraldaja: Klavessiinipäevad 1999, 2002, 2004 ja 2006, kontserdisarjad “Klavessiinimuusika ajalugu”, “J S Bach − 250 aastat surmast”
● Rapla kirikumuusika festivali kunstiline nõustaja; aastast 2001 Eesti Klavessiinisõprade Tsunfti asutajaliige ja esimees

Kuula kontsertsalvestust

 

R 19 juuli kell 12.15, Jaani kirik (tasuta)
MUUSIKAVEERANDTUND
Ansambel “Nomad” (Jaapan, kunstiline juht Norio Sato)
Mozart, Body, Aikawa, Villa-Lobos, Davis

UrmasLattikas300 R 19 juuli kell 19, Jaani kirik
FRETLESS-SÜMFOONIA
Glasperlenspiel Sinfonietta, Lisa Smirnova (klaver, Austria), Raul Vaigla (fretless basskitarr), dirigent Darko Butorac (USA)
Mozart, Boccerini, Lattikas (esiettekanne)

 

Sajandite kaja”: Basskitarr kuulub enamasti rokk- või jazzbandi juurde ja moodustab koos trummiga selle vundamendi. Mis saab aga siis, kui ta oma harjumuspärasest elemendist välja kiskuda ja solisti rolli asetada, ansambli asemel keelpilliorkester... (Urmas Lattikas)

RaulVaigla

Raul Vaigla
● hinnatumaid eesti rokk- ja džässmuusikuid
● lõpetanud Georg Otsa nimelise Tallinna Muusikakooli
● aktiivse lavategevuse kõrval õpetab sealsamas basskitarrimängu alates aastast 2003
● mänginud “Ultima Thule” koosseisus alates ansambli loomisest 1987; aastakümnete jooksul osalenud ansamblites “Radar”, “VSP Projekt” ja “Dagö” ning lühemat aega mitmetes muudes koosseisudes
● teinud mitmeid džässiprojekte erinevate muusikutega nii Eestist kui välismaalt
● Urmas Lattikasega seob teda pikaajaline ühine muusikaline hingamine
● 2003 andis välja sooloplaadi “Soul of Bass”
● 2012 ilmus Raul Vaigla õpik ja DVD “Kuue kuuga bassimängijaks”

Klaaspärlimäng Sinfonietta (juulini 2012 kandis nime Tallinn Sinfonietta) on endale nime teinud juba mitmel pool Euroopas ja samuti Ameerikas. Kahe viimase aasta jooksul on orkester esinenud Šveitsis ja Austrias, Brüsseli Bozari Palee Henry Le Boeufi saalis rahvusvahelisel uue muusika festivalil Ars Musica, esimese Eesti orkestrina Euroopa ühes esinduslikumas kontserdisaalis – Amsterdami Concertgebouws, Itaalia suurejoonelistel festivalidel (Mittelfest, Emilia Romagna), samuti Lõuna-Ameerika suurimates linnades. Äsja leidis Andres Mustoneni juhatusel aset kontsert väärikas St Peterburgi Filharmoonia Suures Saalis. Aastal 2009 salvestas orkester koos kammerkooriga Voces Musicales CD “Pilgrim’s Song” (ERP) Arvo Pärdi muusikaga, mis sai ülikiitvaid hinnanguid muuhulgas sellistelt prestiižsetelt muusikaajakirjadelt nagu Gramophone ja BBC Music Magazine. Aastal 2011 ilmusid CD “Cantus angelicus” (solist Heldur Harry Põlda, dirigent Risto Joost) ning DVD Jaapani tsunamiohvrite mälestuskontserdist (solist Neeme Punder, dirigent Jüri Alperten). Orkestri kontsertmeistrid on Sigrid Kuulmann ja Arvo Leibur. Alates 2012 on peadirigendi rollis Andres Mustonen.

Lisa Smirnova
LisaSmirnova● Moskvas sündinud, aastaid Viinis elav vene-austria pianist, kes 20-aastaselt tegi oma Ameerika-debüüdi Carnegie Hallis
● 1993 esimese pianistina Brahmsi preemia Schleswig-Holsteini festivalil
● õppinud Karl-Heinz Kämmerlingi juures Salzburgis, Anna Kantoni ja Lev Oborini juures Moskva konservatooriumis ning Maria Curcio ja Robert Levini juures Londonis
● tuntud eeskätt Mozarti klaverikontsertide ning Schuberi, Haydni, Bachi ja Händeli helitööde suurepärane esitaja
● tunnustatud uue muusika propageerijana teinud tihedat koostööd selliste heliloojatega nagu Rodion Štšedrin, Valentin Silvestrov, Giya Kantšeli
● kuulub asutajaliikmena 2007 loodud ansamblisse New Classic Ensemble Vienna
● esitanud koos eelpool nimetatud ansambliga Bachi, Haydni ja Beethoveni klahvpillimuusikat, kombineerides seda kontserdikavades eri ajastute kammermuusika ja uuest muusikaga
● kontsertpianistina on esinenud kõikjal maailmas, mängides selliste dirigentide käe all nagu John Storgårds, Ivor Bolton, Manfred Honeck, Andrei Boreiko, Carlos Kalmar jt
● on olnud oodatud külalisesinejaks paljudel mainekatel festivalidel, sh Schleswig-Holsteini, Salzburger Festspiele ja Luzerni festivalid
● 2007-2010 oli Nagasaki-Ojika rahvusvahelise muusikafestivali kunstiline juht Jaapanis

Darko Butorac
DarkoButorac● serbia päritolu Kanadas sündinud Butorac on üks praegusaja nõutavamaid noorema põlve dirigente
● õppinud David Effroni, Jorma Panula, David Zinmani ja Imre Pallo juures
● magistrikraad Indiana Ülikoolist
● 2004 Grand Prix ja publiku eripreemie Harkovis toimunud IV rahvusvahelisel Vahtang Džordania nim dirigentide konkursil; 2005 osales Ameerika Orkestrite Liiga ettepanekul Jacksonville Sümfooniaorkestriga mainekal Bruno Walteri nim dirigentide konkursil
● aastast 2007 Missuola Sümfooniaorkestri muusikadirektor, samuti Põhja-Arizona Ülikooli orkestrite juht
● 2011 jaanuaris debüüteeris suure eduga Belgradi Filharmoonia Sümfooniaorkestriga, mille järel kutsuti ta tagasi lõpetama 2011 ning avama järgmist 2012 aasta hooaega; järgnesid kutsed juhatama Deutsche Kammerphilharmonie, Łódźi Rubinsteini nim Filharmoonia orkestrit ning muusikadirektori kandidaadina Springfieldi ja Tallahassee sümfooniaorkestreid USAs
● juhatanud: Charlestoni, Cantoni ja Seattle’i sümfooniaorkestrid, Seattle Chamber Singers, Montana Lyric Opera orkester, Seattle’i Mahleri festivali orkester, Taani Raadio ja Dnepropetrovski sümfooniaorkestrid, Krakovi Filharmoonia Orkestrit, Parma Giuseppe Verdi Orkestrit

Kuula live salvestust

R 19 juuli kell 22, Jaani kirik
ÕHKÕRN

NickTsiavosEnsemble

Nick Tsiavose ansambel (Austraalia): Deborah Kayser − sopran, Nick Tsiavos − kontrabass, Adam Simmons − saksofonid, klarnetid, flöödid, shakuhachi, fujara, mänguasjad, Peter Neville − löökpillid, Leah Scholes − löökpillid

player Nick Tsiavose ansambel, Liminal, Axion estin, fragm, 3 min 3 sek, mp3, 192 kbps

Liminal / Õhkõrn
Tagasi vaadates oma viimase 20 aasta tööle märkan, et mu ilmselgelt kokkusobimatutest huviniitidest on lõimunud ideede kogum, mis ongi mu interpretatsiooni- ja helikeel ning mingil määral ka mu olemus.
Nii keskaja kui ka bütsantsi iidsetes vaimulikes lauludes peituv vägi ja ilu on mind alati võlunud. Mu varaseimad muusikalised mälestused on laulmine Kreeka õigeusu kirikutes. Need muljed kirjutati peagi üle veelgi võimsamatega kaasaegsest kultuurist – rock, jazz ja see, mida vanamoeliselt “klassikaliseks muusikaks” nimetatakse. Neist žanritest sai tee, mida mööda edasi minna, kriitiliste uurimiste objekt ja ideede allikas, mis innustas ja millest kujunes loomingu kontekstiline raamistik.
Iidsete vaimulike tekstide kirg ja mõttesügavus; rocki, jazzi ja moodsa muusikakunsti ebapüsivus, energia ja strukturaalsed võimalused; tardumus ja saatilisusest tulenev pinge oma minimalismiga – kõik see pingestatud improvisatsiooni väsimatusse liikumisse – ongi minu lingua franca.
Käesolev project on veel üks etapp mu personaalse muusika arengus, kus katsetatakse taaskirjutada ja dekonstrueerida vanade tekstide mõtet. Iidse ja moodsa kollisioon lükkab ümber senise arusaama muusika võimalustest ja genereerib hoopis uued energiad ja perspektiivid, mis aitavad sügavuti välja tuua iga esitaja individuaalse olemuse.
Neli muusikut, kes ühinesid minuga Liminal-projektis on kõik väljapaistvad kunstnikud, kellel on oma ajalugu, ja kes kõik on paistnud silma valmisoleku ja võimega otsida ja leida iva ja trantsententaalset ilu ka moodsa muusikakunsti dissonantsides.
“Liminalis” vaadeldakse kolme kaunist pühendumuslaulu fragmenti nii Ida kui ka Lääne kultuuritraditsioonis. Need palad eksisteerivad ja on dekonstrueeritud vastukaaluks šamaani tantsude kriitilisest seisukohast lähtudes küsimusi tekitavatele subtekstidele ja kujutavad endast improvisatsioonilisi responsooriume Hodie’le (lad k ‘päev’, ‘esimene päev’, ‘sel päeval’). See on teekond, millel iga kuulaja võib loodetavasti kaasa heliseda ja tajuda liminali ehk vaevuhoomatava seisundi ilu. (Nick Tsiavos)


L 20 juuli kell 19, Jaani kirik
LES PÈRES ET LES FILS
Petr Wagner ja ansambel “Tourbillon” (Tšehhi Vabariik)
Petr Wagner (soolo viola da gamba), Hana Fleková (viola da gamba), Jan Krejča (theorb)

PetrWagnerGambaPetr Wagner
● sündinud Prahas
● tšellomängu õppis Praha konservatooriumis Josef Chuchro juures; järgnesid õpingud muusikateaduse erialal Praha Charlesi Ülikoolis ja Londoni Kuninglikus Holloway Ülikoolis, kus alustas ka viola da gamba õppimist Richard Boothby juures ja jätkas Jaap ter Lindeni juhendamisel Dresdenis (Akademie für alte Musik); seejärel Dresdenis Wieland Kuijkeni juures Haagi Kuninglikus Konservatooriumis, mille lõpetamisel sai Uitvoerend Musicus solo diplomi
● astunud üles solistina, kammermuusikuna ja continuo-mängijana paljudel Euroopa festivalidel, aga ka Iisraelis, Jaapanis ja Mehhikos
● 1998 asutas koos rahvusvaheliselt tuntud muusikute Hana Fleková (viola da gamba) ja Jan Krejčaga (theorb) ansambli “Tourbillon” Couperini, Bachi, Marais’, Rebeli, Purcelli, Fingeri, Fischeri ja Händeli muusika esitamiseks
● salvestab ja esineb regulaarselt BBCs, Poola ja Tšehhi raadiotes
● üle 40 CD, millel esineb solistina või erinevates kammeransamblites
● tema soolo CDd Pieces de Viole by Charles Dollé (Dorian Recordings, 2003 ja ArsProduktion 2012) ja Chamber music by Gottfried Finger (Arta, 2006) said suurepärase meediavastukaja ja on maailmas laialt tuntud; kõrge hinnangu on saanud ka viimased CDd – “Roland Marais’ teosed maailmaesiettekandes” (Accent, 2011) ja Gottfried Fingeri teosed soolotšellole koos ansambliga “Tourbillon” (Accent, 2012)
● õpetab viola da gambat Brno Masaryki Ülikoolis ja Lidzbark Warminski Varajase Muusika Suvekoolis; korraldab mesitrikursusi Prahas, Düsseldorfis ja Moskvas


L 20 juuli kell 20 Haapsalu Maria-Magdaleena Õigeusu kirik (koostöös Eesti Kontserdiga)
ÕHKÕRN
Nick Tsiavose ansambel (Austraalia)

NadishanaKuckhermann

L 20 juuli kell 22, Jaani kirik
METALNE VIRTUOOSSUS
Hang-duo Vladiswar Nadishana & David Kuckhermann (Saksamaa)

Vaata player YouTube’ist hang-duo esinemist

Hang on idiofonide klassi kuuluv muusikainstrument, mille konstrueerisid Felix Rohner ja Sabina Schärer Bernis, Šveitsis. Nimetus hang tuleneb Berni saksa sõnast “käsi”.
Hangi nimetatakse hang-trummiks, kuid pilli konstrueerijad peavad seda eksitavaks. Pill on konstrueeritud kahest teokarbilaadselt vastastikku asetatud nikeldatud teraslehest valmistatud sügavast kausist, mille ääred on kokku joodetud nii et sisemusse jääb suur õõnsus. Pill meenutab UFOt. Füüsikaliselt toimib pill nagu Helmholtzi resonaator, mis põhineb fenomenaalsel õhu resoneerimisel õõnsuses tekkival helil. Hangi leiutajad jätkavad pidevat tööd pilli kuju ja kõla täiustamise kallal.


P 21 juuli kell 17, Palamuse kirik (koostöös Eesti Kontserdiga)
ÕHKÕRN

Nick Tsiavose ansambel (Austraalia)

P 21 juuli kell 19, Jaani kirik
PÕLVKONDADE ERINEVUSED I
Anna-Liisa Bezrodny (viiul), Mari Tampere-Bezrodny (viiul), Marko Martin (klaver)
Bach, Bach-Brahms, Schnittke, Franck
Ühtlasi toimub kontserdi raames Anna-Liisa Bezrodny uhiuue DVD “Ad patrem meum” esitlus. Vaata
player YouTube’ist fragmenti (11 min 1 sek) sellest salvestusest − Mozarti Viiulikontserdi nr 3 G-duur I osa. Käesoleval kontserdil kõlab samalt DVD-lt Bachi Sarabande. Värsketel plaadiomanikel on võimalik saada Anna-Liisalt autogramm või pühendus.

AnnaLiisaBezrodny470Anna-Liisa Bezrodny
sündis Moskvas 1981
pärineb mitme põlvkonna muusikute perekonnast: isa Igor Bezrodny oli tuntud vene viiuldaja ja dirigent, Moskva konservatooriumi ja Sibeliuse Akadeemia professor, ema − Mari Tampere-Bezrodny − Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia ja Sibeliuse Akadeemia professor, isaisa − Semjon Bezrodny − oli silmapaistev viiuldaja, isaema − Tatjana Pogoževa − samuti viiuldaja, emaema − Aime Tampere − tunnustatud organist ja pedagoog, emapoolne vanavanaema − Jenny Siimon − aga eesti väljapaistvamaid lauljaid ja laulupedagooge
alustas viiuliõpinguid vanemate juhendamisel 2-aastaselt
3-aastaselt asus õppima Ivi Tiviku juures ja 9-aastaselt vanemate käe all Sibeliuse Akadeemias
magistrikraadi omandas paralleelselt Sibeliuse Akadeemias ja Londoni Guildhall School of Music and Dramas Krzysztof Smietana klassis
osalenud Yfrah Neamani, Hermann Krebbersi ja Igor Ozimi meistrikursustel
esinenud nii orkestrisolistina kui ka soolokontsertidega Venemaa, Suurbritannia, Soome, Hollandi, Saksamaa, Hispaania ja USA tuntumatel lavadel, sh Royal Festival Hall, Barbican Hall, Wigmore Hall ja Londoni uus Cadogan Hall, Berliini Konzerthaus,Kölni Filharmoonia, Moskva Konservatooriumi Suur ja Väike Saal ning Rahmaninovi-nim saal, Peterburi Filharmoonia jt
Die Russische Musik Festival Dortmundis, Malta Rahvusvaheline Muusikafestival, Lincoln Festival, Sibeliuse Festival Michiganis, USAs, Liana Issakadze Festival Batumis, Iitti Kammermuusika Festival Soomes jpt
Rotary Klubi eripreemia 1999, III preemia Heifetzi Rahvusvahelisel Viiuldajate Konkursil, Londoni Sümfooniaorkestri Promis Award, II preemia Brahmsi konkursil, Soome Pro Musica Fondi preemia 2005, Guildhall’i Kuldmedal Šostakovitši Esimese viiulikontserdi esitamise eest Barbican Hall’is 2006
aastast 2007 õpetab viiulit Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning Guildhall School of Music and Drama’s
koostöös Ivari Iljaga Alba Recordsile salvestatud debüüt-CD pälvis kõrge hinnangu nii Soome, Saksamaa kui ka USA muusikaajakirjanduses

Kuula kontsertsalvestust


P 21 juuli kell 21.30, Ülikooli Kohvik (Ülikooli t 20), tasuta
FESTIVALI KLUBI: AAFRIKA RING
Video, vestlus

E 22 juuli kell 19, Jaani kirik
UUSNOMAADID HOMMIKUMAALT
Ansambel “Nomad” (Jaapan, kunstiline juht Norio Sato), Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Ekaterina Levental (metsosopran, harf, Holland)
Kondo, Taku, Masumoto, Fukushi, Woudenberg (esiettekanne)

NomadAnsambel “Nomad”: Norio Satō − kunstiline juht, kitarrist, dirigent; Dōgen Kinowaki − flööt; Hideo Kikuchi – klarnet; Wakako Hanada – viiul; Miho Komatsu – viiul; Fumiko Kai – viiul, vioola; Takui Matsumoto – tšello; Yōji Satō – kontrabass; Kenichi Nakagawa – klaver; Hitomi Aikawa – lööpillid.
1997 asutatud ansamblit “Nomad” hinnatakse kõrgelt nii kodu- kui ka välismaal eeskätt kui üht maailma juhtivamat ansamblit, kes on pühendunud XX saj muusika esitamisele. Ansembel “Nomad” kitarristi ja dirigendi Norio Satō eestvõtmisel elustanud mitmeid harva esitatavaid teoseid, mis aga kindlasti kuuluvad XX ja XXI saj klassikasse. Oma nime vääriliselt on ansambel kontsertide kavandamisel olnud erakordselt paindlik ning spontaanne. Ometi on Tokyo Opera City kontserdisaalis tänaseks antud 50 ning loodud omamoodi tava Jaapani tänapäevase muusika esitamisel. Omanäolise ja unikaalse repertuaari ning kõrgetasemelise esituse eest on “Nomad” 2003 aastal pälvinud Suntory Kultuurifondi KEIZO SAJI auhinna.
Alates 2000 aastast, kui ansambel sai kutse esineda Amsterdamis Gaudeamuse muusikanädalal (Gaudeamus Week), on “Nomad” oma tegevust välismaal aina laiendanud. Esinetud on muusikafestivalidel Venezuelas, Mehhikos, Prantsusmaal, Belgias, Suurbritannias, Lõuna-Koreas ja Hiinas ning ansamblit oodatakse lähitulevikus ka Austraaliasse, Soome, Mehhikosse ja Šveitsi. Viimastel aastatel on ansambel algatanud kogukonna arendamise programmi ning annab kontserte koolides, lasteaedades, haiglates ja hooldekodudes, et jagada rõõmu muusikast ka nendele, kel endil on kontsertide või kontserdipaikade külastamine raskendatud. “Nomad” on välja andnud 10 CDd. Plaadistatud on selliste tuntud Jaapani heliloojate nagu Jō Kondo, Hidemi Ishida, Norio Fukushi and Shinichirō Ikebe loomingut. 2011 aastal ilmus esimene heliplaat välismaal − “Bestiario”, millele on salvestatud valik Mehhiko helilooja Hebert Vazquezi kammermuusikat.

player Ansambel “Nomad”, El sueño del Kraken , fragm, 1 min 40 sek, mp3, 224 Kbps

EkaterinaLevental300Ekaterina Levental
● sündinud Taškendis, 1993 asus elama Hollandisse
● õppinud harfi Enschede, Rotterdami ja Detmoldi konservatooriumides Alex Bonnet’, Godelieve Schrama ja Catherine Micheli juures; täiendanud end Prantsusmaal Lyonis Germaine Lorenzini juures
● peale harfiõpingute lõpetamist klassikalise laulu õpingud Haagi Kuninglikus Konservatooriumis, mille lõpetas cum laude
● mängib koos harfist Eva Tebbega rahvusvaheliselt tuntud Duo Bilitases, kes on tulnud võitjaks mitmetel rahvusvahelistel konkursidel
● astub üles soolokontsertidega (kavas Pergolesi, Mozarti, Vivaldi, Beethoveni, Rossini, Poulenci ja Duruflé looming), ooperi- ja oratooriumilauljana
● keskendunud eeskätt kaasaegsetele ooperitele, kuid tema ulatuslikus repertuaaris on ka rolle klassikalistest ooperitest, sh Cherubino (Mozarti “Figaro pulm”), Constanza (Haydni “L’Isola Disabitata”), tegelaskujusid Richard Straussi ja Bohuslav Martinů ooperitest
● VocaalLab Amsterdam liige

PhilharmonicChamberChoir300Eesti Filharmoonia Kammerkoor
● 1981 Tõnu Kaljuste initsiatiivil loodud koor on täna üks tuntumaid Eesti muusikakollektiive maailmas
● 2001–2007 pedirigent Paul Hiller, hooajast 2008/2009 kunstiline juht ja peadirigent Daniel Reuss
● repertuaar gregooriuse laulust ja barokkmuusikast kuni XXI saj teosteni
● eriline koht eesti heliloojate loomingul (Pärt, Tormis, Tüür, Grigorjeva, Tulev, Kõrvits, Tulve)
● hooaja jooksul 60−70 kontserti
● teinud koostööd paljude väljapaistvate dirigentide, sh Claudio Abbado, Helmuth Rilling, Eric Ericson, Iván Fischer, Andrew Lawrence-King, Sir Colin Davis jpt, aga ka Neeme Järvi, Paavo Järvi ja Olari Elts
● esinemised silmapaistvate orkestritega − Norra, Austraalia, Leedu, Praha ja Stuttgardi kammerorkestrid, Londoni Sümfooniaorkester, Mahleri Kammerorkester, Berliini Ringhäälingu Orkester, Concerto Copenhagen, Salzburg Camerata, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Stuttgardi Filharmoonia Orkester, BBC Walesi Orkester ning muidugi ERSO ja Tallinna Kammerorkester
● koor on esinenud paljudel mainekatel festivalidel ja kuulsates kontserdipaikades, sh BBC Proms, Salzburgi Mozartwoche, Abu Goshi muusikafestival, Salzburgi Pidunädalad, Edinburghi ja Schleswig-Holsteini muusikafestivalid,Viini Kontserdimaja, Sidney Ooperimaja, Amsterdami Concertgebouw jpt
● aukartustäratav hulk salvestusi ja heliplaate (ECM, Virgin Classics, Carus, Harmonia Mundi, Ondine)
● Grammy nominent 15 korral, Grammy-auhind Pärdi “Da Pacem” eest, Diapason d’or, Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Danish Music Award jt

Kuula kontsertsalvestust

T 23 juuli kell 19, Jaani kirik
PÕLVKONDADE ERINEVUSED II
Kalle Randalu (klaver), Liisa Randalu (vioola) & Schumann-kvartett (Saksamaa)
Haydn, Verdi, Britten, Dvořák

KalleRandalu350Kalle Randalu
Freiburgi ja Karlsruhe muusikakõrgkoolide professor
1999 nimetati Eesti Muusikaakadeemia audoktoriks
1980 lõpetas Tallinna konservatooriumi prof Bruno Luki klassis
1980–1983 täiendas end prof Lev Vlassenko juures Moskva konservatooriumis
pälvinud tunnustust mitmetel rahvusvahelistel konkurssidel
aastast 1988 elab ja töötab Saksamaal
eriti stiilne ja peen klassika tõlgendaja ja tunnustatud Mozarti ja Beethoveni interpreteerija
ulatuslikus ja mitmekesises repertuaaris kuulub eriline koht eesti ja saksa muusikale, sealhulgas paljude eesti heliloojate klaveriteoste esmaesitaja
esinenud pea kõikjal Euroopas, samuti USAs, Kanadas, Austraalias, Jaapanis, Brasiilias, Venemaal
repertuaaris enam kui 40 klaverikontserti
suurepärase kammeransamblipartnerina mänginud muuhulgas koos ansamblitega Mandelring Quartet ja Trio di Clarone ning kuulub koos mitmete nimekate Saksamaal tegutsevate muusikutega ansamblisse Villa Musica
salvestanud 13 LPd ja enam kui 30 CDd (Melodija, Antes, MDG)
neist erilise tähelepanu osaliseks on saanud seitsmest CDst koosnev sari Paul Hindemithi kõikide sonaatidega koostöös ansambli Villa Musica liikmetega , mis võitis 1999 Prantsusmaal Cannes’is Classical Award’i ning 1998 ja 2003 Saksamaal ECHO Klassika auhinna
Kuula kontsertsalvestust

SchumannQuartet350Schumann-Kvartett: Erik Schumann (viiul), Ken Schumann (viiul), Liisa Randalu (vioola), Mark Schumann (tšello)

Liisa Randalu
● 1986 Eestis sündinud, Saksamaal Karlsruhes üles kasvanud vioolamängija
● Kalle Randalu tütar ja Kristjan Randalu õde
● õpib vioolat Frankfurdi Kõrgemas Muusikakoolis prof Roland Glassi juures
● vaimustunud kammermuusikuna mängib Notos Kvartetis ja Schumann-Kvartetis
● esinenud mitmetel rahvusvahelistel festivalidel, samuti Londoni Wigmore Hallis ja Amsterdami Concertgebouws
● solistina üles astunud Tallinna Kammerorkestri, Karlsruhe Kammerorkestri ja Frankfurdi Sinfoniettaga
● Watson Forbesi 100 sünniaastapäevale pühendatud rahvusvahelisel vioolamängijate konkursil Šotimaal 2009 tunnistati parimaks sonaadi ja virtuoosse pala esitajaks
● aastast 2011 osaleb Hesseni Raadio Sümfooniaorkestri töös

Kuula kontsertsalvestust

AfricaMaliMaskDance

20 juuli − 31 aug, Ülikooli Kohviku kahes saalis: Peeter Vähi fotonäitus “African Round

Festivali perioodil on Tartu Jaani kirikus klaverinäitus, kus on eksponeeritud 13 Eesti meistrite pianiinot ja tiibklaverit ajavahemikust 1918–1940. Näituse korraldaja on Eesti Rahvuslik Klaverimuuseum, kuraator – Alo Põldmäe.

Pressiarvustused

Tõmba alla Klaaspärlimängu plakat, pdf, 2.69 MB

Vaata festivali klippi YouTube’ist: player 20 sek

Korraldajad:
Peeter Vähi – kunstiline juht
Taavet − kunstiline nõustaja
Tiina Jokinen – tegevdirektor
Kadri Kiis – produtsent, finantsjuht
Kaia LattikasKlaaspärlimäng Sinfonietta
Taimi Paves − Kaug-Ida suhted
Anu Jaanson – manager
Inna Kivi – muusikateadlane, bukleti koostaja
Olavi Sööt – logistika, video
Ahto Sooaru – turundus (Tartu), foto
Mart Viires, Johannes Vähi – veeb
Reno Hekkonens – pressiesindaja

Tänu: Tartu Linnavalitsus, Urmas Kruuse, Alar Metsson, Herman Braun Foundation, Inna Davidova, Hollandi Suursaatkond Tallinnas, Toomas Peterson, Peeter Saan, Rita Hade, Kaupo Kiis

Imagetext        Imagetext          Imagetext        LogoToyota       LogoJapanFoundation
  LogoNomura        LogoEUCultureProgramme     LogoHansapaevad2013   LogoUlikooliKohvik

Järgmine festival: 10−15 juuli 2014

Kui soovite saada uudiseid ja festivali programmi täiendusi umbes kaks korda aastas, palun klikkige siia.

Klaaspärlimängu festivalid: Klaaspärlimäng 2014, Klaaspärlimäng 2012, Klaaspärlimäng 2011, Klaaspärlimäng 2010, Klaaspärlimäng 2009, Klaaspärlimäng 2008, Klaaspärlimäng 2007, Klaaspärlimäng 2006, Klaaspärlimäng 2005, Arhiiv: Klaaspärlimäng 2003 & 2004

Klaaspärlimäng Facebook’is
Meedia vastukaja

InEnglish